Tazkirah Jumaat: Pengantin Lelaki, Pengantin Perempuan, Akad, Wali & Dua Saksi


Tajuk Tazkirah Jumaat kali ini adalah 5 rukun nikah yang seharusnya setiap pasangan yang mahu, sedang dan sudah berkahwin tahu dan faham. Pada kebiasaannya rukun nikah akan ditanya oleh tok kadi sebelum bermulanya akad nikah.

Namun, samada sedar atau tidak, ramai yang tahu, tetapi pengisiannya belum tentu lagi. Begitu juga dengan khutbah ringkas sebelum akad nikah dimulakan. Benar, tok kadi yang akan membacakan, memberi pesanan dan peringatan, tetapi berapa ramai yang benar-benar menghayati khutbah tersebut? Ramai yang akan terangguk-angguk, memberi isyarat untuk pengantin lelaki faham akan khutbah itu, dan pengantin lelaki akan mengangguk juga tanda faham. Ini kebiasaan yang berlaku.

Namun, di sebalik anggukan itu, apakah benar anggukan itu bererti? Apakah anggukan itu tanda “ya, aku dengar”, atau “ya, aku faham”, atau “ya, aku tengah dengarlah ni”?

Kepada pasangan-pasangan yang bakal berkahwin, ambillah iktibar. Perkahwinan itu akan ada saat indah dan kurangnya. Semasa indah, semuanya manis. Namun, pabila tidak, disitulah kita perlu beringat dan bersabar. Ingatilah pesanan-pesanan yang baik, dan paling tidak, khutbah nikah yang telah dibacakan sejurus sebelum akad nikah.

Kepada yang sudah berkahwin, ingatilah kembali apa yang terkandung dalam khutbah nikah dan segala ilmu dan persediaan sebelum berkahwin. Ingati dan renungilah kembali akan hak dan tanggungjawab serta batas kita. Ini juga termasuklah peringatan jika anak-anak kita yang berkahwin. Sebagaimana anda mahukan peluang menguruskan keluarga bersama pasangan sendiri, berikanlah ruang untuk mereka menguruskan rumahtangga mereka.

Semoga Tazkirah Jumaat kali ini dapat direnungi dan dihayati. Semoga kita dapat menjadi insan yang lebih baik.

Dengan kesempatan ini juga, memandangkan artikel-artikel berkaitan rumahtangga mendapat hits setiap hari, saya menyediakan satu kategori khas untuk pembaca merujuk artikel-artikel berkaitan di sini.

Wallahualam…

You are part of people on the street. My opinion might not as good as yours. Come, please share your thoughts with us!!!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s