My Malaysia: Hudud, PAS, UMNO, Barisan Nasional & Pakatan Rakyat


Alhamdulillah, finally PAS has come back to one of their core fights – the Hudud law. This has been their strength to harness support from the mass, especially the muslim community. With more to become more aware and act to Islamic teachings, this will give an extra momentum to PAS, which at certain point lately, looked like lost and more like a third tier party in Pakatan Rakyat coalition.

As a muslim, I do support Hudud law to be implemented. Afterall, Hudud is one part of big chunk of how Islamic or Syariah law. And it is specifically to muslims ONLY. Therefore, non-muslims should not be afraid.

However, my concern is more towards the implementation and the execution without proper consideration. It is not as easy as it says.

Let just take a recent incident whereby DS Anwar Ibrahim is alleged to have sexual intercourse with a chinese woman. The recording is quite clear, and the person who was with him said it is DS Anwar Ibrahim. The problem is, DS Anwar denied it is him (of course he wil deny.. afterall, some says he is facing sodomy trial, it is impossible it is him). Even though he lodge a police report, it was a report for distributing the recording, not for making false allegation the actor is him.

Basic understanding, 4 witnesses are needed. The only witness there is Datuk Eskay. Plus, do remember that there are some criteria that need to be met. Does Datuk Eskay fits in? I don’t know.

With these kind of “shortages”,  will we use Hudud law or other means? If Hudud law is that only the most matter, DS Anwar is scott free, the three Datuk trios will face the punishment because falsely (?) accusing DS Anwar Ibrahim and we can dump away all the cameras and CCTVs as recording is not part in Hudud law implementation.

Again, I stress that I am all in for Hudud law, but all have to remember that Hudud law is not the only way. That’s for the non-political view of mine.

Here goes now my political view.

PAS has been putting blame on UMNO for not allowing Hudud law to be implemented. In fact, any PAS short comings, all blame to be put on UMNO and Barisan Nasional. Why? If PAS is dead serious, they should not act like what dinturtle put it look like a drama. PAS has been saying these for years, yet failed to implement.

Latest, it sounds like they got permission to do it in Kelantan, but in the same time their partners in Pakatan Rakyat will not condone to implement Hudud once they govern Malaysia.

Seriously speaking?

If PAS successfully implement Hudud law accordingly, they will not just bring down UMNO and Barisan Nasional, but also Pakatan Rakyat as a whole. PAS can govern Malaysia by their own. They can get the votes without the help of DAP and PKR. They will not need DS Anwar Ibrahim. They will not need Karpal Singh. They will not need Lim Kit Siang and son. They will not need Wan Azizah. They will not need Nurul Izzah. They will not need Azmin Ali, Ronnie Liu, Nga and Ngeh.

However, of course, this is one of the element of PAS strength. This is their core.

However, if UMNO and Barisan Nasional decided to blend in and put Hudud in part of Malaysian justice system, what will be the next core strength for PAS? They have dropped their Islamic State and replaced it Welfare State. So… if Hudud law is to be there and done by Barisan Nasional… what will happen to PAS?

Just to share what I’ve watched at Mahaguru58’s blog on Hudud. I know some may do not want to watch this guy in the vid giving his thoughts. Some also have labelled him to be one sided. However, do listen with open mind.

Again, I would like to stress that I am all in for Hudud law to be implemented.

Anyway, take a moment for a while and ponder on this picture:

What happens if the bottom rises?

What do you think when you look in this picture? Anger? With or without rationale?

Question on the street: Can the interested party(s) involve in implementing Hudud law to explain and give a clear picture so that majority really show that they are interested and agree Hudud to be part of our justice system?

One thought on “My Malaysia: Hudud, PAS, UMNO, Barisan Nasional & Pakatan Rakyat

  1. Teringat kisah orang Yahudi dgn sapi betina. Semuga Allah jauhkan kita dari jadi macam merekaKisah sapi betina dalam surah Al-Baqarah….

    -Cerita ini diambil sebagai nama surah..Al-Baqarah yang bermaksud sapi (lembu) betina..
    Ayat 67:
    kaum Bani Israil berjumpa dengan Nabi Musa a.s., kata ada seorang dibunuh (Amir namanya). Tak tahu mereka sapa yang bunuh dia.Mereka jumpa nabi Musa suruh doa pada Allah, tunjukkan siapakah pembunuhnya. Timbul tuduh-menuduh (mayat di lempar di depan pintu rumah si anu, tapi si anu tidak mengaku salah).Lalu mereka jumpa nabi Musa, sogh doa pada Allah, tunjukkan siapa pembunuhnya. Allah perintahkan untuk sembelih seekor lembu. Lalu mereka kata (Bani Israil)…marah pada nabi Musa, kerana anggap Musa perolok2kan mereka. Sebab Musa soh mereka sembelih lembu, padahal mereka nak tau sapa yang bunuh. Lalu kata Musa a.s, “Aku minta berlindung dari Allah daripada termasuk di kalangan orang yang jahil. Maka, tahulah mereka itu bahawa Musa itu benar.
    Ayat 68:
    Lalu, mereka (Bani Israil ) soh tanya lagi, lembu itu berapa tahun? Jantan ker betina? Kata nabi Musa, Allah soh pilih, lembu yang tidak besar, tidak kecil, sederhana, tidak tua, tidak muda. Sembelihlah benda (lembu itu) yang disuruh Allah.
    Ayat 69:
    Lalu mereka tanya lagi.. hey Musa, tanya sat kat Allah, lembu itu warna apa? Kata Musa, lembu itu yang sangat kuning warnanya. Bila orang tengok lembu itu, orang akan berkenan.
    Ayat 70:
    Kata mereka lagi.. Ya Musa, tanya lagi kat Tuhan kamu. Lembu yang macamana? Yang dok makan aje..atau yang dok kena buat keja? Bahawasanya, inshallah dapat lembu itu.
    Ayat 71:
    Kata Musa, lembu yang dijaga elok, bagi makan, mandi, sehat, tiada tempang. Lepas Nabi Musa a.s terang kat depa, baru lah mereka nak dengar kata nabi Musa itu benar. Maka mereka pon cari lembu itu, lembu yang dibela oleh seorang anak yatim,yang amat berbuat baik pada ibunya.Mereka beli lembu itu sebanyak kulit lembu itu dengan harga emas (harga yang sangat mahal).Maka mereka pon sembelih akan lembu itu.Kalau mereka ambil suruhan Allah yang mula2 tadi, tak lah payah selesai sudah masalah. (pilih mana2 lembu, sembelih..ni dok tanya banyak sangat..kan dah menyusahkan diri!!).Hampir2 mereka tak boleh buat kerana harganya yang sangat mahal.
    Allah benci pada 3 benda:
    1. Banyak cakap
    2.Banyak tanya—> kite pon benci kalo orang tanya banyak sangat, sampai pening & geram.

    Contoh macam ni:
    y=mx + c
    m tu apa?—-> kecerunan
    c tu apa?——> pintasan pada y
    y tu apa?——–> persamaan pada y axis
    Nih kira soklan lazim..tak pa lah tuk pemahaman….
    tapi ada lak yang tanya , kenapa mesti tulis c tak e or z ker ??
    nih kira saper mau jawab??
    Nih lah dikatakan banyak sgt tanya.. haaahh..kalo ada yg suka jenis camni..tanya byk sangat..tu cam gol bani Israil lah..
    3. Banyak bazirkan harta..
    Ayat 72:
    Allah bagi suspens dalam kisah ni. sapa si pembunuhnya. Dan ketika kamu bunuh seseorang tiada sapa pon yang mengaku bunuh. Tengok, gaya penceritaan al-quran..penuh suspens..Kalau kita tgk movie pon..kita nak suspens..tak de mula2 citer…terus bagi tau sapa pembunuh..tak suspens lah..
    Amir:
    -nama lelaki yang dibunuh itu
    -Seorang laki2 yang kaya -raya
    -Tiada waris (mandul), hanya ada 2 anak saudara yang miskin
    -2 orang anak saudara nih…dok tunggu bila lah pak cik depa nih nak mati(lembat sangat nih..tua..tua dah..), lalu anak saudara itu bunuh dia supaya mereka mendapat harta pusaka.
    -Lalu mereka usung mayat itu, letak kat pintu rumah puak lain, kat kg seberang.
    -Lalu, jadi tuduh-menuduhlah, kata org kampung tu bunuh.
    -Kemudian , si pembunuh itu pon, p lah jumpa nabi Musa a.s , kata orang kampung lain yang bunuh pak saudara itu.
    -Lalu, kata Musa a.s , Allah soh mereka sembelih lembu,dan kerat ekor atau ada kata lidah lembu itu, dan pukul pada mayat itu.
    -Dengan izin Allah, hiduplah mayat itu, lalu dia cerita saper yang bunuh dia,anak saudara yang bunuh. Llau, sesudah itu, dia mati balik.
    -Maka haram bagi kedua anak saudaranya itu, akan harta pusakanya.
    p/s: kalau anak bunuh bapa, haram juga baginya akan harta & duit si mati itu..tak dapat apa ..walau sesen.. (Hukum faraid)
    Ayat 73:
    Allah berkuasa menghidupkan nyawa2. Mudah2an..hey, kaum bani Israil, kamu mendapat petunjuk & fikirkan.
    Ayat 74:
    Allah keraskan hati kamu (Bani Israil)dari terima kebenaran, Kata Allah, hati mereka itu lebih keras dai batu,(walaupon pengajaran terbentang, depan mata,namun tatappp..tak terima kebenaran). Batu itu lebih lembut,sebab sekeras2 batu itu, terkeluar jua air (ingat lagi, kisah nabi Musa a.s. pukul batu dgn tongkatnya, lalu kelua 12 mata air)? Cuba tengok air terjun,celah2 batu ada air menitik.Namun, sekeras2 hati manusia, tak boleh buat apa.Batu yang besar itu jatuh, kerana ia takot pada Allah.Allah tak pernah lupa, akan apa yang kamu buat, tetapp.. allah balas dengan azab, sekiranya kita tidak bertaubat..
    P/S:
    Pengajran dalam al-quran..tidak khusus untuk sesuatu kaum sahaja. turunnya ayat Al-Quran itu bersebab…tapi pengajarn nya diambil untuk sepanjang zaman. Macam..nih.. Allah turunkan surah Al-Baqarah..cerita pasal kedegilan bani Israil..yang ingkar..Allah kutuk mereka..tapi kalu kita yang bani Melayu nih pon..dok lawan allah..degil..sama jugaklah kita mendapatan kutukan dari allah.
    Wallahua’lam…

    http://beautifullife-zaza.blogspot.com/2009/07/kisah-sapi-betina-dalam-surah-al.html

You are part of people on the street. My opinion might not as good as yours. Come, please share your thoughts with us!!!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s