Tazkirah Jumaat: Ramadhan+6 Hari Syawal= 1 TAHUN???


Untuk kesekian kalinya, Ramadhan bakal pergi meninggalkan kita dalam beberapa hari. Sebelum blog ini “bercuti rehat” (dan saya pasti ramai yang kurang membaca blog-blog di hujung Ramadhan dan awal Syawal), ingin dikongsi satu artikel yang baik untuk peringatan dan renungan:

MUQADDIMAH

Alhamdulillah syukur kita ke hadrat Allah subhanahu wata’ala kerana dengan limpah kurnia ALLAH azza wa jalla, kita berjaya melaksanakan ibadah puasa Ramadhan sebulan (bagi yang puasa la kan). Dan sekarang kita berada dalam bulan Syawal. Bulan yang juga dimuliakan oleh Allah kerana padanya ada amalan berhari raya iaitu pada 1 syawal, dan padanya juga ada amalan berpuasa sunat yang amat besar ganjaran pahalanya, sebagaimana sabda Nabi sallallahu alaihi wasallam yang maksudnya,

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan , kemudian diikuti dengan 6 hari daripada Syawal, adalah seperti berpuasa setahun.”

MATEMATIK FADHILAT SETAHUN

Dikatakan bahawa ‘seperti setahun’ itu kerana 30 hari puasa Ramadhan itu bersamaan 10 bulan dan 6 hari syawal bersamaan 60 hari, maka jadilah 360 hari iaitu kira2 setahun. Setahun hijriyah bersamaan 355 hari kerana tahun hijri kurang 10 hari daripada tahun masihi yang ada 365 hari setahun.

kaedah kira2nya begini:

30 X 10 =300
6 X 10 = 60;
jadi, 300 +60= 360 HARI.

Kenapa didarab dengan 10? Ada hadis yang menyamakan 30 hari itu sama dengan 10 bulan dan 6 hari bersamaan dengan 60 hari. Juga berdasarkan kepada satu hadis yang bermaksud,

“Setiap amalan anak Adam digandakan baginya 10 (kali ganda) yang seumpamanya) hingga kepada 700 kali ganda… ..”

Jadi, kalau pakai gandaan yang paling minimum iaitu 10, maka hasilnya ialah 360 hari. BETUL TAK?

Bila Nak Mula Puasa tu?

Yang terbaik/afdhal ialah bermula 2 syawal hinggalah 7 syawal secara berturut2. Kemudian bolehlah beraya 6 pada 8 syawal.

Kalau nak puasa 1 syawal boleh ke?

Kalau serban sebesar bakul sekalipun, warak setara mana pun, alim sehebat mana sekalipun, tetap HARAM puasa pada 1 syawal. Hari tu khusus untuk kita berhari raya kerana menandakan kita sudah berjaya memfitrahkan diri kita kerana Aidil fitri itu sendiri bermaksud kita ‘KEMBALI KEPADA FITRAH’. Apa yang fitrahnya? Apabila kita dah berpuasa sebulan dengan penuh Keimanan dan Keikhlasan, mengharapkan keampunan dan ganjaran daripada Allah jalla wa ‘la, maka diri kita sudah dikira kembali kepada sediakala seperti waktu kita dilahirkan dahulu, iaitu dalam keadaan tiada dosa walau sebesar zarah sekalipun. Inilah HAKIKAT SEBENAR Hari Raya Aidil Fitri.

Kalau Puasa berselang seli dapat juga ke fadhilatnya?

Ya, Fadhilat puasa 6 syawal disebut dalam hadis secara umum, tidak dikhususkan dan dimestikan berturut2. Kalau berselang seli pun terhasil puasanya selagimana dalam bulan Syawal. Kalau puasa akhir syawal sekalipun, contohnya 29 syawal baru habis yang keenam, juga terhasil fadhilatnya. Cuma yang afdhalnya ialah ‘mutatabi’atan’ iaitu berturut2, tidak putus muwaalat harinya. Yang penting syarat sahnya mesti dalam BULAN SYAWAL!!

Kalau macam tu, kesian la kat pompuan yang uzur d bulan Ramadhan?Tak dapat fadhilat setahun la…

Menurut pandangan yang muktamad dalam mazhab Syafi’e, orang yang ada puasa qadha, wajib qadha puasa dahulu di bulan syawal sebelum puasa sunat. Kalau ada baki, maka bolehlah puasa sunat dalam bulan syawal. Tapi, Bagi orang yang luput sebulan Ramadhannya dan terpaksa ganti sebulan di bulan Syawal, maka dapat lagi fadhilat puasa 6 syawal kalau ia berpuasa dengan niat puasa 6 syawal di bulan Zul qaedah.

Kalau nak niat serentak puasa QADHA’ dan SUNAT SYAWAL, boleh ke??

Ulama’ berselisih pendapat dalam masalah ini. Ada yang kata boleh, ada yang kata tak boleh.

Dalam mazhab Syafi’e, setengah ulama’ mengharuskan niat serentak puasa qadha dan sunat syawal dan terhasil fadhilat puasa syawal dengan niat serentak. Setengah lagi mengatakan bahawa kalau hanya niat puasa qadha’ sahaja sekalipun, tetap dapat pahala fadhilat puasa 6 hari dalam syawal kerana umum hadis tidak menyebut sama ada puasa itu qadha ataupun puasa sunat !!

Jadi, tak payah niat serentak lah atas dasar mera’ikan kaedah ‘Khilaful Aula’, iaitu mera’ikan pandangan yang mengatakan Tidak Sah niat puasa serentak qadha’ dan sunat.

WALLAHU A’LAM.

Ibnu Abbas

Nukilan OnDaStreet: Mungkin ramai yang sudah tahu. Mungkin juga ramai yang mengamalkan puasa 6. Jika ya, alhamdulillah, tahniah. Jika tidak, apalah kiranya kita cuba seberapa banyak yang mungkin untuk puasa sunat ini. Lagipun ini puasa sunat, bukan puasa yang wajib.

Dan dalam tinggal beberapa hari lagi untuk melangkah ke bulan Syawal, jangan dilupa kewajipan menunaikan ZAKAT FITRAH. Lakukanlah sebelum terlalu lewat sehingga terlepas.

Bersama-samalah kita cuba untuk istiqamah dengan apa yang kita telah amalkan di bulan Ramadhan ini. Masjid dan surau jangan pula dilupakan untuk solat berjemaah bersama.

Blog ini juga bersyukur kepada Allah, kerana sepanjang bulan Ramadhan, pengunjung banyak yang memilih untuk membaca tazkirah-tazkirah sebagai santapan rohani, dan tidak semata membaca isu semasa semata-mata. Jika mampu (terutama yang likat benar ideologi politiknya, sampai tidak terbuka minda), saya doakan agar nilai-nilai mahmudah dapat diserap dan diguna pakai apabila melihat sesuatu pada isu semasa, biarpun secara lahiriah, untuk isu lain kita mampu berfikir secara waras dan rasional.

Dengan kesempatan ini juga, OnDaStreet ingin menyusun jari memohon ampun dan maaf jika ada tersalah kata tutur bicara yang menyinggung perasaan (melainkan anda benar-benar yang “meminta” untuk dikritik dan bersikap hipokrit walaupun sudah ditegur).

Memandangkan keadaan umat yang banyak bertelagah kerana berbeza ideologi, ingin dikongsi satu “tagline” daripada tazkirah-tazkirah yang OnDaStreet pernah baca sau ketika dahulu…

“HARMONIKAN UKHWAH SESAMA INSAN”.

Ukhwah yang terbina tanpa batas politik dan ideologi kepartian, berdasarkan niat kerana Allah kita bertemu dan berpisah, berbicara dan bergurau senda.

Wallahualam…

You are part of people on the street. My opinion might not as good as yours. Come, please share your thoughts with us!!!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s