Tazkirah Jumaat: Teringat dulu-dulu


Sedang saya mencari bahan bacaan, saya terjumpa blog ini. Bagi saya, kandungan blog Badan Dakwah Akhlak dan Rohani SMK Agama Pedas memang menarik.

Salah satunya komik ini:

Selalu tak?
Selalu tak?

Nukilan OnDaStreet: Boleh dikatakan, sesetengah isi kandungannya membuatkan saya mengimbas zaman persekolahan saya di Sekolah Datuk Abdul Razak, Seremban. Semasa tingkatan 1 dan 2, selalu sahaja “diwajibkan” menghadiri usrah dan tazkirah. Tapi al-maklumlah.. selepas itu bak tikus yang bebas dari “ancaman” kucing, ada masa datang, ada masa tidak..

Akan tetapi, terus terang saya katakan, apa yang tersurat dan tersirat disebalik komik ini saya persetujui. Malah saya mengambil kira bukan sahaja mengumpat pensyarah/cikgu, tetapi mengambil kira adab dan tatacara dengan guru. Apabila difikirkan balik, terdetik juga di hati.. terkadang kenapa sesetengah ilmu itu memang langsung tidak “lekat” sebab guru/cikgu/pensyarah tidak redha atau terdetik hati tidak redha dengan kita sebab kita ponteng kelas, tidur dalam kelas, tidak siapkan tugasan dan sebagainya…

Semoga kita dapat mengambil sedikit sebanyak iktibar daripada apa yang tersurat dan tersirat didalam nukilan di atas.

Wallahualam…

OnDaStreet juga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat menduduki peperiksaan PMR kepada pelajar tingkatan 3. Semoga berjaya!

One thought on “Tazkirah Jumaat: Teringat dulu-dulu

You are part of people on the street. My opinion might not as good as yours. Come, please share your thoughts with us!!!

