Salam Aidiladha 1429H


Esok, rakyat Malaysia dan umat Islam sedunia akan menyambut Aidiladha. Bagi yang tidak berada dibumi Makkah Al-Mukarramah bagi urusan Rukun Islam kelima, solat sunat Aidiladha dan ibadah Qurban akan dilakukan.

Peristiwa Qurban seharusnya menjadi iktibar, pengajaran dan pedoman buat kita yang masih hidup ini. Bukan sekadar merenung kembali apakah pengorbanan yang kita telah lakukan, tetapi pengorbanan yang sanggup kita lakukan untuk kesejahteraan umum. Pengorbanan yang saya maksudkan ini bukan untuk kepentingan diri dan urusan duniawi semata-mata. tetapi pengorbanan untuk kesejahteraan umum dan memartabatkan agama, bangsa dan negara. Bukan berkorban wang ringgit, usaha, air liur, tenaga dan masa untuk mencapai pangkat, kuasa dan harta untuk diri sendiri semata.

Buat pembaca Ondastreet, saya mengucapkan salam Aidiladha dan semoga setiap hari kita dapat menjadikan diri kita lebih baik daripada hari sebelumnya. Saya juga mendoakan agar kita sentiasa tidak terpesong dan dijauhkanNya daripada jalan kebenaran.

Wallahulam.

Soalan dijalanan – Apakah pengertian Aidiladha kepada anda?

You are part of people on the street. My opinion might not as good as yours. Come, please share your thoughts with us!!!